מאבק מגידו

הצורך להקמת שדה תעופה בינלאומי שני לנתב"ג עלה כבר לפני שנים רבות. במסגרת תמ"א 15/א' נבחנו אתרים אפשריים לשדה תעופה בינלאומי נוסף. האתרים שהוצעו היו : נבטים – שם כבר סלול שדה אזרחי שקיבל את כל ההיתרים כשדה אזרחי מגופי התכנון, צה"ל ורשויות התעופה. ציקלג – אתר שרשום כשדה תעופה אזרחי אך ללא תשתיות מוכנות. אי מלאכותי בים- חלופה שנתמכת ע"י רשויות התעופה, מנהל התכנון וצה"ל כבר מעל 30 שנה,אך תמיד טוענים שיקח זמן רב מידי לבצעה. חיפה – שדה קיים, מתאים רק לטווחים קצרים, כדי להתאימו לנמל בינלאומי לטווחים גדולים יותר ,נדרשת הארכת המסלול הקיים לתוך הים. החלטתה שהתקבלה ב 2003 אך לא בוצעה.

בשנת 2007 שוב מונתה ועדה (ועדת בודינגר) לבחינת מיקום שדה בינלאומי שני והמלצותיה העלו לראשונה בנוסף להמשך בחינת חלופת נבטים וחלופת אי בים, גם את הרעיון להקים שדה במגידו שבעמק יזרעאל. בשנת 2009 התקבלה החלטת ממשלה להקים את השדה במגידו. ההחלטה התקבלה ללא בחינה של השלכות הקמת שדה כזה בעמק יזרעאל, ועוררה מידית התנגדות עצומה.

המאבק לשינוי החלטה זו כלל את המועצות האזוריות בעמק, בהובלת חנן ארז ראש מועצת מגידו (דאז), את המועצות המקומיות והערים בנגב, בהובלת עירית באר שבע, את המוסדות האמונים על הגנת הסביבה, ארגונים ציבוריים ותנועת מאבק ומחאה של אזרחים תושבי עמק יזרעאל.

העמותה שלקחה על עצמה להוביל את מאבק התושבים היתה "עמקים ומרחבים" (בראשות מיקי ליפשיץ- מנכ"ל החברה להגנת הטבע לשעבר).   מטרת המאבק היתה להביא לביטול ההחלטה על הקמת השדה במגידו ולשנותה להחלטה על הקמת השדה בנבטים שבנגב.
״עמקים ומרחבים" עמותת תושבים להגנת עמק יזרעאל וסביבותיו (לכתבה לחץ כאן)
תוך שיתוף פעולה הדוק עם המטה שהקים ראש מועצת מגידו , העמותה קיימה ערבי הסברה ביישובים, החתימה על עצומה ברמה הארצית, ארגנה הפגנות, והובילה מפגשים עם מקבלי החלטות. (לכתבה לחץ כאן)

אחת ההצהרות החשובות שהתקבלו היתה של האלוף (במיל' ) אליעזר שקדי, מפקד חיל האוויר ומנכ"ל אל על לשעבר, שאמר כי מבחינה לאומית, כולל ההתחשבות בשיקולי הביטחון – המקום הנכון להקמת השדה –הוא נבטים. (לכתבה לחץ כאן)

השורה התחתונה: בעקבות המאבק הציבורי, שינה שר התחבורה ישראל כץ את דעתו, וב 2011 המליץ לממשלה על הקמת שדה תעופה בינלאומי בנבטים. למרבה הצער, למרות ההמלצה קודמה מתחת לפני המכ"ם הציבורי חלופת רמת דוד, נגדה אנו נאבקים כעת. 

לדברי השר ישראל כץ מכנס תעופה 2013 בעד נבטים ונגד מגידו – לחץ כאן
נייר עמדה של משרד החקלאות התומך בהקמת שדה תעופה בנבטים – לחץ כאן