שאלות ותשובות

כל מה שרצית לדעת ולא ידעת את מי לשאול

כיום סובלים תושבי העמק מרעש הנובע משדה התעופה הצבאי, שמתקבל בהבנה בגלל הצורך הביטחוני. מדובר בממוצע של 3 מטסים ביום, 3 ימים בשבוע, כמעט ללא חריגות של טיסות לילה, שבתות וחגים. רעש זה בשילוב רעש רציף של 24 שעות ביממה של נמל תעופה אזרחי כפי שמתוכנן ל-20 מיליון נוסעים בשנה ו- 550 תנועות ביממה (כולל לילה וסופ"ש) יפגע קשות בבריאות התושבים ובאיכות חייהם.

לא ברור כרגע כמה קרקע תופקע ללא תמורה וכמה כסף ישולם על קרקע שתופקע. השאלה האם בשביל כסף שווה להרוס את העמק על האופי הכפרי-חקלאי שלו ואיכות החיים שהוא מביא לתושביו.

עמק יזרעאל אינו שייך רק לתושביו אלא מהווה נכס לאומי לכלל תושבי ישראל בשל ערכו הסביבתי, החקלאי (הקרקע הפורייה ביותר) וערכי המורשת שהוא מייצג. הקמת נמל תעופה בינ"ל פירושה הרס העמק החקלאי והפיכתו למטרופולין חיפה.

אי בים זו כנראה החלופה הנכונה ביותר לטווח הארוך (שנדונה כבר משנות ה-70 של המאה שעברה). אך לפי שעה נראה שמדובר בספין תקשורתי ולא נראה שיש התקדמות תכנונית משמעותית בכיוון אי בים. בחלופת אי בים תומכים כל גופי התכנון וגם משרד הביטחון. החסם לביצוע הוא ,לפי שר התחבורה – זמן הביצוע הארוך. למרבה הצער הטענה הזו נשמעת כבר מעל 40 שנה. החשש שעד שאי בים יהיה מוכן, יבנו בינתיים בעמק "רק שדה קטן", שכבר ביום פתיחתו נזקיו יהיו כמו של נתב"ג בגלל התנאים הפיזיים של העמק.

חלופת חיפה רלוונטית בהחלט קיימת תכנית שאושרה בתקופת כהונתו של עמרם מצנע כראש עיריית חיפה. רש"ת טענו שאין היתכנות להפיכת השדה לבינלאומי מדרגה 2 , בשל הקרבה לרכס הכרמל- אך בדיקה בלתי תלויה שנעשתה בשנת 2017 ע"י חברה בינלאומית (במימון מועצת יזרעאל)- הבהירה חד משמעית כי הטיעון הזה אינו תקף וכי אופציית חיפה אפשרית ברמה הטכנית.

טענה מופרכת לחלוטין. נבטים תוכנן ונבנה כשדה אזרחי בינלאומי.  הכור היה שם כבר אז. גם ועדת בודינגר ב 2007 , וגם ההחלטה ב 2011 שהעלתה את יתרונות השדה בנבטים הביאו בחשבון את הנקודה הזו. כבר היום עובר בקרבת הכור מסלול טיסה אזרחי של מדינות זרות בדרכן מאירופה, דרך בקעת הירדן לכיוון המזרח הרחוק ואפריקה. מסלול זה קרוב לכור  הרבה יותר מקרבת שדה נבטים לכור.

חיל האוויר מתנגד לנבטים מכיוון שהשקיע שם הרבה כסף בשנים האחרונות (העבירו לשם את השדה הצבאי מלוד ועוד) ובנוסף זהו מרחב האימונים שלו. אין בעיה עם נבטים שהיא ביטחונית, ולראייה, יוצאי חיל האוויר כמו האלוף (מיל.) אליעזר שקדי, האלוף (מיל׳) נמרוד שפר ואחרים טוענים שאין כל בעיה שנמל התעופה בנבטים יהיה דו-שימושי, כפי שתוכנן מלכתחילה. כנראה הבעיה היא נוחיות של חיל האוויר.

התשובה הטובה ביותר לכך היא לראות את הסבל של תושבי היישובים בעוטף נתב"ג. הרעש מן ההמראות ,הנחיתות וה"הקפות",  וכן הצפיפות התעבורתית יהיו מנת חלקה של עפולה 24 שעות ביממה. עפולה נמצאת במרחק זהה או אף קצר יותר לשדה התעופה מאשר המרחק בין נתב"ג לראשל"צ וחולון. בנוסף- לזיהום האוויר והתחלואה הנלווית- אין גבולות מוניציפאליים. את תחמוצות החנקן שפולטים המטוסים ינשמו כל תושבי העמק- עירוניים, קיבוצניקים, מושבניקים, כפריים ומה שביניהם.

מתוך 20 מיליון הנוסעים העוברים כיום דרך נתב"ג- 17 מיליון הם ישראלים הנוסעים וחוזרים מחו"ל. 3 מיליון הם תיירים.  כמה מלונות יש באזור נתב"ג ? מסתבר ש 0. שדה תעופה במדינה קטנה כמו שלנו- לא מהווה הצדקה להישאר לישון לידו. התיירים נוסעים בדרך כלל מיד לתל אביב, לירושליים, לים המלח.  לעומת זאת- תעשיית הצימרים המתפתחת בעמק – עלולה להפגע אנושות. מי רוצה להגיע לצימר עפוף רעש ?!

מדינת ישראל עוסקת בעניין נמל תעופה בינ״ל בנוסף לנתב״ג כבר שנים רבות – על אי בים מדברים כבר משנות ה-70; ב 2003 הוחלט על הגדלת השדה בחיפה, בשנת 2007 המליצה ועדת בודינגר על הקמת נמל תעופה בינ״לֹ בנבטים/ציקלג 2/אי בים ושדה תעופה פנים ארצי במגידו; בשנת 2009 הוחלט על הקמת שדה בינלאומי במגידו. בשנת 2011 נבחרה אופציית נבטים כאתר להקמת נמל התעופה; בשנת 2014 הוחלט ע״י ממשלת ישראל לבחון את הקמת נמל התעופה ברמת דוד (החלטה מספר 2050).  

משרדי הממשלה הוליכו אותנו שולל ומתברר כי מדובר בתוכנית לנמל תעופה גדול- מקביל לנתב"ג. בנובמבר 2017 נחשף בוועדה הארצית לתכנון ׳דו"ח שפרן׳, אשר למעשה מגלה כי הכוונה היא להקים נמל תעופה בעמק, המתוכנן לקלוט 20 מיליון נוסעים בשנה. המשמעות היא שכל 3-5 דקות תהיה המראה או נחיתה. העמק יהפוך להיות מטרופולין חיפה המכוסה בטון ומלט.

א. המועצה האזורית עמק יזרעאל ערכה סקר תושבים ביולי 2016 בעניין נמל התעופה. התוצאות היו חד משמעיות – 85% מהתושבים התנגדו להקמת נמל התעופה בעמק יזרעאל. וזה היה עוד לפני חשיפת הנתונים על הפרוגרמה של השדה. אם היו עורכים את הסקר היום סביר להניח שהתוצאות היו עוד יותר מוחלטות.

ב. מי שרוצה נמל תעופה בינ״ל בעמק, כנראה שלא מבין את המשמעות ההרסנית לסביבת המגורים שלו, ונלכס הלאומי של כלל המדינה וזאת בגלל דיסאינפורמציה והסתרת מידע מהציבור הרחב (נמל תעופה מקביל עם 20 מיליון נוסעים).

למרות שיש 2 חלופות שכביכול נבדקות – רמת דוד ונבטים, למיטב ידיעתנו, השר ישראל כץ דוחף להגיע להחלטה על הקמת השדה ברמת דוד בעיקר כדי: (א) להפחית את רמת הרעש הבלתי נסבל שמטריד כבר תקופה ארוכה מאוד את תושבי חולון, בת ים, ראשון לציון, אור יהודה, בני עטרות, משמר השבעה; ראש העין, דרום תל אביב (ב)  להרוויח הון פוליטי לקראת הבחירות הקרובות (פברואר 2019) לכנסת ולממשלה.

המאבק עוד רחוק מסיום, והעדות היא 4 החלטות ממשלה שונות לגבי מיקום נמל התעופה בתוך 5 שנים (עד 2009 – חיפה, 2009 – מגידו, 2011 – נבטים, 2014 – רמת דוד)…

בזכות העבודה המשמעותית של מטה המאבק, 4 מועצות העמק (יזרעאל, קריית טבעון, רמת ישי ומגידו) ומועצת הנגב (22 רשויות מאזור הדרום- כולל עיריית באר שבע ), קיימות כיום 2 חלופות שנבחנות: נבטים ורמת דוד. כדי להצליח במאבק כמו במאבקים על חוף פלמחים ועמק ססגון, עלינו התושבים להתעורר ולהוביל מחאה ציבורית, ולבסוף גם חיל האוויר יוותר על נוחיותו ויתיישר.

ברמת דוד מתוכנן נמל תעופה במודל פרטי BOT (Build, Operate, Transfer) שמביא איתו הרבה מקומות תעסוקה לעובדי קבלן בשכר מינימום וללא יציבות תעסוקתית (70%-80% משרות מהסוג הזה). בישובים בעמק (הכפריים והעירוניים כאחד) רמת האבטלה נמוכה מאוד ביחס למדינה – כ-4%. הבעיות בעמק בהיבט התעסוקתי היא דווקא מחסור בעובדי תעשייה מקצועיים, רמת שכר נמוכה ותנאי תעסוקה לא מתגמלים.

במקום להרוס את העמק עם נמל תעופה, עדיף להביא 2-3 מפעלי הייטק מתגמלים ולא מזהמים שיציעו את כל מנעד המשרות.

נמל תעופה מוגדר שטח גלילי שאינו מניב ארנונה, אך העסקים מסביב ישלמו ארנונה ומכאן שהעמק יעבור תהליך עיור (אורבניזציה). מעבר לשטח הענק שיתפוס השדה, יהיו בעלי עניין שירצו לבנות שטחי מסחר שיחריבו את העמק.

ראש עיריית חיפה טוען כי הצפון צריך שדה בינלאומי אך… רוצה להקימו בעמק יזרעאל. בעמק יזרעאל שדה כזה יביא בעיקר נזק- סבל לתושבים, פגיעה אנושה בחקלאות, בשטחים ירוקים שמוגדרים כשטחים לשימור וכו'. בניית שדה בצפון יכולה להיעשות במקומות בהם התועלת תגבר על הנזק – כמו הארכת המסלול הקיים בחיפה לתוך הים, או על אי מלאכותי.

מי שאומר שערך הנדל״ן יעלה מפזר הבטחות בלי בסיס. ניתן להביא כדוגמא הפוכה את ראשון לציון מערב שהפכה לאזור מוכה רעש על כל המשתמע מכך לגבי ערך הנדל"ן.  בנוסף, בעמק אוכלוסייה גדולה שבחרה לחיות בו למרות היותו פריפריה, בזכות איכות החיים של אזור כפרי-חקלאי. אוכלוסייה זו תעזוב את העמק אם יקום פה שדה שיפגע על פי כל התחזיות באיכות החיים, הבריאות ואופיו החקלאי של העמק.

יש לך שאלה?

נשמח לענות על כל שאלה או הערה