רקע ומצב נוכחי

הפגנה-בגן-הוורדים-עמק-ניוז48x636

נושא שדה תעופה בינלאומי שני במדינת ישראל, שישלים את נמל התעופה בן גוריון המשרת כיום מעל ל-90% מכלל התנועה האווירית הבינלאומית לישראל וממנה, נידון כבר שנים ארוכות. החלטת הממשלה על הקמת השדה השני המשלים בחיפה (2003), הוחלפה בהחלטה על הקמת השדה במגידו (2009), הוחלפה בהמלצה להקמת השדה בנבטים (2011), והוחלפה בהחלטה על הקמת השדה ברמת דוד (2014).
בהתאם להחלטת הממשלה האחרונה לפיה יש להקים את השדה ברמת דוד,הגיש מנהל התכנון דוח התומך בהקמת בשדה בעמק בנובמבר 2017 (דו"ח שפרן).
אולם בעקבות עבודה מאומצת ומשותפת של מטה המאבק, המועצות עמק יזרעאל, טבעון, רמת ישי, מגידו ומועצת הנגב שסתרו את האמור בדו"ח – הוחזרה לשולחן גם חלופת נבטים.
אנו בנקודת זמן קריטית מבחינת הליכי התכנון להקמת שדה תעופה בעמק. בימים אלו נבחנות לעומק שתי החלופות רמת דוד ונבטים למיקום שדה תעופה בינלאומי משלים לנמל תעופה בן גוריון. המשמעות של שדה כזה, כפי שנחשף לראשונה בדו"ח שפרן, היא בסופו של דבר 20 מיליון נוסעים בשנה, וכל 3 דקות המראת או נחיתת מטוס.

זה הזמן שלנו להשפיע ולהביא לבחירת חלופת נבטים! 

החלטה דרמטית במאבק למנוע הקמת נתב"ג 2 בעמק – המועצה הארצית דחתה את המלצת מנהל התכנון והחליטה לבדוק גם את חלופת נבטים.  לכתבה לחץ כאן

משמעות הקמת נמל תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל במספרים
#

20000000

נוסעים בשנה תחזית עתידית

#

550

תנועות מטוסים ביממה, ביום ובלילה, כולל שבתות וחגים

#

200000

תנועות מטוסים בשנה

#

20000000

איש נעים בכבישים

#

13000

דונם שטח לפחות (כמו נתב"ג)

#

4000

תנועות נוספות של חיל האוויר בשנה

חלופות נוספות

נבטים

זוהי החלופה האידיאלית: השדה שם כבר סלול, מוכן ומאושר בתמ"א כשדה אזרחי בתקן בינלאומי. האיזור מיושב בדלילות ולכן השפעות רעש וזיהום אוויר תהיינה מינימאליות. אין פגיעה בערכי נוף, טבע והסטוריה, ואין פגיעה באדמות חקלאיות מעובדות. לכן זו החלופה המומלצת ע"י הגופים הירוקים (מצורפים בהמשך ניירות עמדה של החברה להגנת הטבע משנת 2009 ומשנת 2018). 22 ראשי רשויות באיזור, כולל עיריית באר שבע ומועצת הנגב קוראים להקמת השדה בנבטים. הם רואים בשדה תקווה לעוגן כלכלי ומנוע צמיחה. באיזור אחוזי אבטלה מהגבוהים בארץ וחסרות משרות עם פרופיל מתאים לאלה ששדה תעופה יספק (עובדי תחזוקה, אבטחה, שרותים וכו'). הצוות הבינמשרדי שמינה השר כץ סיכם והמליץ על נבטים כמקום המועדף כבר ב – 2011. סיכם רוביק דנילביץ ראש עיריית באר שבע: "בהחלטה אחת של ממשלת ישראל ניתן לחולל שינוי אדיר לטובת הנגב ולטובת מדינה ישראל כולה".

נייר עמדה של מועצת הנגב – לחץ כאן

נייר עמדה של החברה להגנת הטבע משנת 2009 – לחץ כאןומשנת 2018 לחץ כאן.

מפקד חה"א לשעבר בעד נבטים – לכתבה לחץ כאן

נבטים החלופה האידאלית – לכתבה לחץ כאן

לדברי השר ישראל כץ מכנס תעופה 2013 בעד נבטים ונגד מגידו – לכתבה לחץ כאן

החברה להגנת הטבע נייר עמדה נבטים 2009
``והרי התחזית`` - פרופ' ארנון סופר עם תחזיות לעתיד הקרוב והרחוק: איים בים

אי בים

אין עוררין על כך שישראל היא מהמדינות הצפופות בעולם וכי משאבי הקרקע מוגבלים ולפי כך הפתרון של בניית אי מלאכותי הוא חכם. הרעיון של הקמת שדה תעופה על אי בים סמוך לחוף עלה כבר בשנות השישים, ומכרז להקמת שדה דב על אי סמוך לחופי ת"א יצא בשנת 1973 אך בוטל בשל מלחמת יום כיפור. ב 1999 ועדת היגוי משותפת להולנד ולישראל שבדקה את היתכנות בניית אי מלאכותי לצורך הקמת שדה תעופה בינלאומי ותשתיות נוספות קבעה כי יש התכנות סביבתית, כלכלית, משפטית וטכנולוגית לבניית אי כזה. ב 18.12.2000 התקבלה החלטת ממשלה לקדם את הנושא ב 20.7.2017 פורסם מכרז למיון מוקדם (PQ) של חברות, ובינואר 2018 הוחלט שוב על הקמת צוות רב משרדי שיבחן את קידום הקמת האי. הטיעון המרכזי שנטען נגד פתרון זה הוא המחיר הגבוה וזמן ההוצאה לפועל שנחשב לארוך. יש לציין בהקשר זה כי גם במערכת הביטחון התבטאו בזכות חלופה זו.

לכתבה עדכנית מינואר 2018 לחץ כאן

נפתח מכרז לבדיקת הקמת נמל תעופה על אי מלאכותי

חיפה

נמל התעופה חיפה, שהיה הנמל הראשון הבינלאומי בישראל (הוקם ב 1934), משמש כיום כנמל בינלאומי קטן ליעדים קרובים באגן הים התיכון – בעיקר קפריסין ורודוס. כדי שיוכל להוות נמל משלים עם טווח טיסה ארוך יותר – יש להאריך את המסלול הקיים בכ 1000 מטר כך שייכנס כ – 300 מטר לתוך הים. התוכניות כבר קיימות, אך לא ברור מה האינטרסים המונעים קידום התוכנית. בדיקות שנערכו ע"י חברת יעוץ תעופתית בינלאומית הראו כי הנמל יוכל לשמש גם לטיסות בינלאומיות ארוכות טווח. הרעש יהיה ברובו מעל הים, הנגישות התחברותית מצוינת וכלכלנים מעריכים כי הגדלת השדה תתרום לפיתוח הכלכלי של איזור הצפון – הן במישור התעסוקה, הן בפיתוח הכלכלי ובעיקר פיתוח של חברות שינוע מטענים המשלבים ים ואוויר, והן במישור התיירות- מיתוג חיפה כבסיס שהייה וביקורים בצפון הארץ. לכתבה לחץ כאן

שדה התעופה צריך להיות בחיפה

ציקלג 1 + צקלג 2

הוזכרו בעבר כחלופות. ממוקמות בנגב הצפוני. קיימים בהן שדות מאושרים כאזרחיים בתמ"א 15. נפסלו, כמו גם חצרים, בגלל טיעוני 'צפיפות אווירית' בשל אימוני חיל האוויר. לכתבה לחץ כאן

קרית גת: שדה תעופה ליד הבית